Sunday, October 23, 2011

Diet Rasulullah !

Assalamualaikum awak2 semua . How ? Sehad ? Hope korang semua sehad sejahtera . Amin ..
Okay now saya mahu kongsikan ilmu yg saya ade untuk teman2 saya yg baca blog ni . Okay , let it begin .


Diet Rasulullah :))
Jangan makan susu bersama daging 
Jangan makan daging bersama ikan
Jangan makan ikan bersama susu
Jangan makan ikan bersama telur
Jangan makan ikan bersama daun salad
Jangan makan susu bersama ayam
Jangan makan buah bersama susu ( contoh yg terbaik ialah : koktel )


*cara makan :)) Jangan makan buah setelah makan nasi , sebaliknya makan buah dahulu baru lahh makan nasi .


*Jangan sesekali tinggal makan malam . Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolestrol dalam badan akan berganda . Nampak mmg sulit bukan ? Kesannya dalam masa panjang . Ia dapat dilihat apabila kita sudah tua nanti .


*Dalam Al-quran juga melarang kita daripada memakan makanan darat bersama makanan laut .


Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu kerana akan cepat mendapat penyakit .
Ini terbukti oleh ilmuwan yg menemukan bahawa dalam daging ayam mengandungi ion+ dan dalam ikan mengandungi ion- , jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan akan terjadi reaksi biokimia yg boleh merosakkan usus kita .


Al-quran juga mengajar kita menjaga kesihatan seperti amalan2 berikut :))


1. Mandi pagi sebelum subuh sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari terbit . Air sejuk yg meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak . Kita boleh saksikan orang yg mandi pagi kebanyakan nya orang yg kurus .


2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk ( bukan peti sejuk / ais ) setiap pagi . Insyaallah dijauhkan sebarang penyakit .


3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur ( iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit setelah membaca doa ) . Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain . Ini terbukti oleh para ilmuwan yg membuat kajian mengapa dalam sehari kita perlu sujud . ahli saintis telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipe nuhi darah . Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut .


4. Nabi juga mengajar kita makan menggunakan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari . Begitu ahli saintis telah menemukan enzim banyak terkandung di celah-celah jari , iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur . ( enzim sejenis alat pencerna makanan )  


Ustaz Abdullah Mahmud mengungkap kan , Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayat nya kerana pandai menjaga pemakanannya setiap hari . Insyaallah kalau awak semua ikut diet ni , awak semua takkan menderita sakit perut atau keracunan makanan .

No comments:

Post a Comment